C-Vitamin (Askorbinsyra)

C-vitamin (Askorbinsyra) är en organisk syra och antioxidant. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn ur födan och skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna). C-vitamin är alltså en så kallad antioxidant – cellernas försvar mot fria radikaler.

Askorbinsyra kan syntetiseras ur glykos av de flesta växter och djur. Människor, vissa apor, marsvin och några få andra djurarter har emellertid en enzymdefekt som gör att dessa saknar förmågan att producera eget C-vitamin. Istället måste då detta intas via kosten. Födoämnen som innehåller höga halter av C-vitamin är till exempel potatis, grönsaker, citrusfrukter, sura bär, paprika, nypon, svarta vinbär, röda vinbär och jordgubbar.

Jordgubbe i Vatten1937 fick Walter Haworth Nobelpris i kemi för sitt arbete med att utreda askorbinsyrans struktur (det delades med Paul Karrer som fick pris för sitt arbete med vitaminer).

Medicinpriset det året gick till Albert Szent-Györgyi för hans studier av askorbinsyrans biologiska funktioner.

Dagsbehov Av C-Vitamin

Rekommenderat dagligt intag av C-vitamin:

  • Vuxna: 75 mg
  • Gravida: 85 mg
  • Ammande: 100 mg

Behovet av C-vitamin varierar med bl.a. ålder och kön.

Brist På C-Vitamin

ApelsinLidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Skörbjugg var förr en vanlig sjukdom bland t ex sjömän och andra som tvingades leva långa tider utan tillgång till färsk föda och därför hamnade under minimibehovet, som är 10 mg per dag.

Risker Med C-Vitamin

Det finns inga kända risker med C-vitamin. Dagligt intag på mer än ett gram kan orsaka lös mage.

Livsmedel Med C-Vitamin

CitrusfrukterC-vitamin finns i färska bär, färsk frukt och de flesta grönsaker. Potatis har ganska låg halt, men eftersom vi äter den ofta och mycket blir den ändå en viktig C-vitaminkälla. Halten sjunker dock fram på vårkanten, eftersom C-vitaminet inte är särskilt lagringsdugligt.

De vanligaste källorna enligt undersökningen Riksmaten:

  • 53% Frukt, bär, juice
  • 24% Grönsaker
  • 11% Potatis

Mängd C-vitamin i livsmedel från Svenska Livsmedelsverkets analys

Livsmedel med mest innehåll av C-vitamin per 100g föda från Svenska Livsmedelsverkets analys:

Livsmedel C-vitamin (mg)
Nypon u frön torkade 270 mg
Chilipeppar färsk 240 mg
Papaya torkad 219 mg
Svarta vinbär 210 mg
Paprika gul 205 mg
Paprika röd 200 mg
Nyponsoppa pulver berik 190 mg
Guava 184 mg
Persilja blad 182 mg
Nässlor 175 mg
Rotmos pulver berik 170 mg
Paprika grön gul röd 159 mg
Pepparrot 152 mg
Apelsinsaft konc berik 140 mg
Apelsinskal 136 mg
Citronskal 129 mg
Grönkål 120 mg
Paprika grön 115 mg
Paprika grön röd fryst 100 mg
Frukostflingor fullkorn berik Special K 100 mg